.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ساخت آزادراه تهران - شمال در تعلیق

بر پايه جديدترين اخبار، فعاليت پيمانکار چيني در ساخت فاز اول آزادراه تهران- شمال ساخت در حال تعليق است.

به گزارش مهر، به دنبال ديركردهاي پياپي پيمانکار چيني در ساخت فاز اول آزادراه تهران-شمال، جديدترين خبر حاکي از آن است که ساخت اين فاز آزادراه متوقف شده و هم اکنون اين پروژه در حال تعليق است.

در عين حال، گفته مي‌شود پيمانکار چيني برخي نيروهاي خود را از پروژه ساخت فاز اول آزادراه تهران-شمال بيرون آورده است.

اين در حالي است که در هفته‌هاي اخير، مسئولان ارشد وزارت راه و ترابري از مذاکره جديد با پيمانکار چيني براي تسريع در ساخت فاز اول آزادراه تهران-شمال خبر داده بودند.

در اين ميان، مجري ساخت آزادراه‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور درباره خروج چيني‌ها از قطعه اول آزادراه تهران-شمال گفت: هم‌اكنون اين مسأله را نه تأييد و نه تکذيب مي‌کنم.

محمد رضا منتظري در گفت‌وگو با مهر در اين باره گفت: ما در اين پروژه به عنوان مجري مستقيم دخالت نداريم و بيرون رفتن يا نرفتن چيني‌ها از اين پروژه را بايد از بنياد سؤال كنيد.

مجري ساخت آزادراه‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور افزود: هر گونه اظهار نظر در اين باره از سوي اين شرکت، دست‌كم دو روز زمان مي‌خواهد و نظر اين شرکت در روزهاي آينده اعلام مي‌شود.

وي ادامه داد: تاکنون هيچ اطلاعيه رسمي در اين باره به من ابلاغ نشده است و به نظر مي‌رسد مسائل مطرح شده از سوي طرف چيني در حال بررسي باشد!

موافقت شفاهي با افزايش مبلغ قرارداد ساخت فاز اول

مدير روابط عمومي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور نيز در گفت‌وگو با مهر گفت: با افزايش مبلغ قرارداد آزادراه تهران-شمال از دويست ميليون دلار قبلي به پانصد ميليون دلار موافقت شفاهي شده اما اين موافقتنامه هنوز رسمي نشده است.
سيد حسين کرماني‌ها افزود: به علت اين که هنوز تفاهمنامه افزايش مبلغ قرارداد چيني‌ها رسمي نشده است، آنها به صورت غير جدي در اين قطعه فعاليت مي‌کنند، اما از اين پروژه بيرون نرفته‌‌اند.

وي درباره خروج چيني‌ها از اين آزادراه نيز اظهار داشت: احتمالا علت خروج چيني‌ها در پيش بودن تعطيلات کريسمس است.

بازگشت به عقب

به گزارش مهر، با وجود اشباع ظرفيت جاده شمال کشور و تأکيد سه رئيس‌جمهور و هشت مقام عالي وزارت راه و ترابري مبني بر تسريع در روند ساخت آزادراه تهران- شمال، در سيزده همين سال از آغاز اين پروژه نيز روند اجرا همچنان بسيار کند است.

مطالعات مربوط به طرح احداث آزاد راه تهران – شمال، نخستين بار در سال 1356 به تصويب رسيد. در آن هنگام يک شرکت فرانسوي داوطلب احداث آن با سرمايه خود در پنج سال بود و تنها شرطش، دريافت عوارض از وسايل نقليه عبوري در مدت ده سال پس از بهره‌‌برداري از آزاد راه مذکور بود. با احتساب بهره و سود سرمايه هزينه احداث آزاد راه در آن هنگام به 750 ميليارد ريال مي‌رسيد.

در آن زمان يک سرمايه‌گذار ايراني به نام «گلزار» پيشنهاد کرده بود که در ازاي دريافت صد ميليون متر مربع از اراضي منطقه، آزاد راه مذکور را در پنج سال احداث و تحويل نمايد که اين پيشنهاد مورد توجه قرار نگرفت.

به هر حال، کلنگ آغاز اجراى اين پروژه در سال 1375 به زمين زده شده است. عقد قرارداد مشارکت با بنياد مستضعفان در سال 1375 با برآورد 2500 ميليارد ريال و سهم الشرکه وزارت راه و ترابري به مبلغ 150 ميليارد ريال به صورت مقطوع جهت تملک اراضي و واگذاري 5/62 ميليون متر مربع زمين به وسيله دولت و بقيه تعهدات و هزينه‌ها براي تکميل و بهره برداري از آزادراه توسط بنياد تعهد شد.

در سال 1380 به علت محدوديت‌هاي مبتلا به واگذاري زمينهاي تعهد شده مذاکرات براي تغيير قرارداد شروع و سرانجام در سال 83 متمم قرارداد منعقد و عمليات اجرايي در سال 84 با هزينه کرد 75 ميليارد ريال و تأمين اعتبار بابت برگزاري جلسات، رفع مشکلات و سوء تفاهمات، انتخاب بانک عامل و انجام کارهاي بانکي اقدام و عمليات اجرايي با شرايط جديد آغاز شد.

سال 1381 رئيس‌جمهورى وقت ايران پروژه ساخت آزادراه تهران - شمال را جزو پروژه‌هاى داراى اولويت برگزيد، ولى در تخصيص اعتبارهاى اين طرح در دولت گذشته تعلل صورت گرفت.

دولت نهم نيز پس از استقرار مصوباتي در اين خصوص داشت از جمله آن که موافقت شوراي اقتصاد با درخواست وزارت راه و ترابري براي اصلاح تأمين منابع مالي فاز نخست آزاد راه تهران- شمال بود.

در اسفند ماه سال 84 بابت پيش پرداخت فاينانس تعهد شده، مبلغ معادل 33 ميليون دلار توسط بنياد به بانک عامل پرداخت شد.

اعتبار اسنادي در تاريخ 16/10/85 افتتاح و در مورخ 10/12/85 با تنفيذ وام (Finance) قرارداد اجرايي شد؛ مبلغ قرارداد تأمين مالي و اجراي منطقه يک 220 ميليون دلار و سيصد ميليارد ريال است.

بنا بر تصميم ديگري که در سال 85 گرفته شد، درخواست وزارت راه و ترابري درباره اصلاح مصوبه موضوع احداث و بهره‌برداري منطقه يک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کيلومتر با استفاده از تسهيلات مالي خارجي توسط شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور را به استناد بند ج ماده 13 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ايران مورد بررسي قرار داد و ضمن موافقت با تمديد اعتبار و مهلت مصوبه به مدت يک سال با اصلاح آن موافقت کرد.

همچنين بنا بر تصميم ديگر دولت نهم، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور پنجاه درصد تسهيلات خارجي (سهم‌الشرکه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي ) مورد نياز براي اجراي پروژه آزاد راه تهران - چالوس را تضمين و به بانک تجارت اعلام کند تا چنانچه طرف مشارکت از پرداخت سهم خود در اقساط قرارداد ناتوان بود، اين سازمان اعتبار لازم را تأمين و وزارت راه و ترابري نسبت به پرداخت اقساط لاوصول و يا معوق اعلامي بانک عامل (بانک تجارت) اقدام و در حساب‌هاي في‌مابين با بنياد ياد شده منظور کند.

در حالي هم اکنون پروژه آزادراه تهران - شمال، تنها چند درصد پيشرفت دارد که ترکان، حجتى، مرحوم دادمان، افشار، خرم، بناب، رحمتى و در نهايت بهبهاني ـ که بالاترين مقام مسئول در وزارت راه و ترابرى در اين سالها بوده‌اند ـ همواره بر تسريع در اجراى اين پروژه تأکيد داشته و دارند.

البته اعتبارات پيش‌بيني شده در سال‌هاي 84، 85 و 86 به ترتيب با احتساب فروش اوراق مشارکت مبالغ 75، 5/427 و 730 ميليارد ريال است. (در سال 86 اعتبار مصوب دويست ميليارد ريال و اوراق مشارکت 530 ميليارد ريال پيش‌بيني شده است). ضمناً براي حل و فصل مسائل في‌مابين سازمان محيط زيست و دستگاه اجرايي کميته مشترکي تشکيل شده است.

در اين ميان، معاون اول رئيس‌جمهوري، به تازگي مصوبه‌اي را به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ کرد که بنا بر آن، دولت شروط پنجگانه براي اجراي منطقه دو آزادراه تهران- شمال تعيين کرده است.

البته آزاد راه تهران – شمال از غرب تهران يعني تقاطع بزرگراه همت شروع و با گذر از ناحيه کن، سولقان، دوآب (شهرستانک)، گچسر و مرزن آباد به کمربندي چالوس – تنکابن متصل مي‌شود. طول اين آزادراه در مجموع 121 کيلومتر و داراي دو خط عبور در هر باند و پيش‌بيني سه خط در فرازهاي تند است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.